tirsdag 3. mai 2011

Ikke alltid like gøy å være kvinne...

På grunn av betennelsestilstanden som tilsynelatende har rammet hele kroppen, som er samme årsaken til betennelsen i tykktarmen, får jeg støtt og stadig betennelsestilstander andre steder på kroppen også, senest for noen dager siden var jeg på sykehus pga en betennelse i ryggen som man trodde var noe annet. Desverre for meg har jeg nå gått i over 1 år med celleforandringer i livmorhalsen, så gynekologen syns det var på tide å ta en ordentlig biopsi, for å utelukke eller bekrefte kreftceller i livmorhalsen. Fint å finne ut av det før det eventuelt blomstrer til en real livmorhalskreft. Så i dag var dagen jeg skulle ta biopsiene. Må ærlig inrømme jeg har gruet meg helt forferdelig mye, men mest til å sette lokalbedøvelse i livmorhalsen.




(Hehe, neida, var ikke så ille)


Selve inngrepet gikk syns jeg gikk helt greit. Lokalbedøvelsen var ikke vond i det hele tatt, og selve biopsitakingen opplevde jeg bare som litt ubehagelig, men ikke direkte vondt. Fikk ros av gynekologen for at jeg var så rolig, det er visst ikke alle som er det, hehe :) Så glad jeg er ferdig med det. Har hatt en del vondt rett etter inngrepet, men etter å ha sovet i 3 timer, var det så og si borte.

Har undersøkt litt om hva behandling er, sånn i tilfelle det viser seg at jeg trenger det, da er konisering den eneste behandlingen som finnes for øyeblikket. Konisering er å fjerne en liten del av livmorhalsen, den delen som er affisert av en celletype som kan føre til kreft. Hele inngrepet skjer med en glødetråd, ble jeg forklart i dag, og er et inngrep som er fortere gjort enn hva jeg gjorde i dag. Man er helt våken og det skjer med lokalbedøvelse. Det står på nett at det kan være vanskeligere å bli gravid (syns ikke det er så kult, i og med at jeg har PCOS fra før), men gynekologen sa i dag at det ikke er vanskeligere å bli gravid, men det er en økt sjangse for tidlig fødsel, så da blir man fulgt opp litt tettere enn hva andre blir. Syns det er greit å forberede meg litt psykisk i tilfelle det er noe jeg må i fremtiden.. Samtidig har det sjeldent noe for seg å ta sorgene på forskudd.. Føler jeg tar dette helt greit egentlig.




2 kommentarer:

Berit sa...

Endelig kom dagen da du skulle ta prøven. Ventetiden er tøff. Bra at det var litt lettere enn du trodde og at smertene gikk fort over med smertestill. og hvile. Krysser fingrene for at de ikke finner noe de må gjøre noe med. Klem fra Mamma

hobbyvimsa sa...

Godt du har fått det unna,dette er ting en gruer seg til:)men alltod godt når en går der i fra å er ferdig.Håper dere blir gravide fort om det er det dere ønsker.

Jeg er selv kronisk syk leddgikt å går på mye medisin,som gjorde at det var vanskelig å bli gravid.Etter prøverørsmetoden har vi fått to friske nydelige barn:)

håper det går like bra får dere når den tiden kommer:)

Klem Linda:)