mandag 4. april 2011

Ferdig med prøver og klar for påske.

Da har jeg endelig fått fullført og levert alle prøvene til spesialist klinikken, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet til 19 mai, da har jeg neste time, da får jeg også vite svar på alle prøver jeg har tatt hittil. Takk mamma for ypperlig bilkjøring frem og tilbake ;)

Etter turen til Lillestrøm tok vi en tur på Heimen i sentrum for å titte litt. Mamma har lovt meg å lære meg hardangersøm på hytta i påsken, så vi kjøpte med oss Aida stoff, nåler og tråder. På tide å lære noe annet enn korssting :) Målet er å sy alt som syes kan, hehe :) Selv om jeg tror det skal bli vanskelig å overgå min mor, som er et syersk/håndarbeide geni, pluss at hun utmerker seg innen det meste hun bestemmer seg for. O perfekte mor, hehe <3

Hardangersøm :)



Kommer tilbake med resultatet! Sist gang jeg skulle lære noe av min mor gikk det ikke fullt så bra, da skulle jeg hekle små firkanta lapper og sy sammen.. min firkant endte opp som en ball, det er over 10 år siden, så håper alderen er behjelpelig denne gangen :)

2 kommentarer:

Berit sa...

Det var da voldsomt da, men hardangersøm skal vi klare ,værre blir det nok med heklingen, det viktige er å ikke holde så fast i heklenålen at krampa tar deg.
Hvor har du fått den løperen på bildet fra ? Den var fin, men mye jobb.

Studentfrue sa...

Svarer på spm. dine om medisiner her jeg da :)

Det er helt riktig som du skriver at det er få medisiner mot tarmsykdommer. De forsker stadig på det, men er dessverre ikke kommet så langt...Remicade og Humira er det nyeste de har kommet opp med. Remicade får du intravenøst på sykehuset hver 8. uke tror jeg, mens Humira kan du sette selv hjemme. Litt enklere med Humira med andre ord.

Jeg har foreløpig ikke hatt noen positiv virkning av Humira, startet for drøye 4 uker siden, og det kunne ta opptil 12 uker før det ga noe resultat. Så jeg krysser fingrene og håper!
Nå for tiden, helt siden jul, har formen min vært utrolig dårlig. Avføringsprøven min lå for 6 uker siden på 1350 (den skal normalt være under 50, men er som oftest på meg rundt 3-400). Fordi den var så vanvittig høy, ble det bestemt at jeg skulle begynne på humira... Humira og remicade taes kun i bruk når ingen andre medisiner virker..

Den lille jenta på bilde på bloggen min er ikke datteren min, men min lillesøster :)Men det skal ikke være noe problem å få barn selv om man har en tarmsykdom (har snakket mye med legen min om dette. Det som er viktig er art man planlegger det sammen med legen, slik at man kan få sykdommen mest mulig i sjakk på forhånd. Den bør helst ikke være så aktiv under svangerskapet. Og man kan gå på medisiner mens man er gravid... Vet at det er flere typer man kan bruke, men ikke humira og remicade.

Sekundære problemer for meg er rett og slett at jeg lett blir syk, får virus og mindre betennelser ganske ofte. I tillegg er jeg mye mer trøtt og sliten nå enn hva jeg var før.. Jeg merker at jeg er "syk" hele tiden, selv om andre ikke ser det da!

Blir utrolig spennende å følge deg, og se hva resultatet av prøvene dine blir. Krysser fingrene for deg, og håper at de kan finne ut noe mer :) Jeg vet at det værste er å ikke vite..